søndag 5. februar 2017

Ordspråk 4:1-27 Kjøp visdom

Ordspråk 4:1-27

MP3 link

De fleste av oss er dumme. Fordi vi leve livet uten å tenke noe særlig over det vi gjør og hvorfor vi gjør det. Vi tror vi er evolusjonens høydepunkt men stort sett fungere bare på instinkt. Det ser godt ut, det vil jeg ha! Om det er kvinner, gods, biler, menn, opplevelser, film eller hva som helst. Vi tenke veldig lite over hva vi gjør, hvem vi lytte til, hvem vi tillater å bestemme over oss, dirigere oss gjennom livets stier. Vi er jo som sauer. Og de er dum som bare det.

I dag er endringsdagen. I dag bestemme vi å ikke lenger værer dårer. I dag velge vi å ta det første stege inn i LIVET med stor L og forlater dødens stien.

For det er bare to måte å leve på: visdom eller dårskap, for Gud eller mot han, liv eller død. Og hvis du ikke er på livets sti, hvis du har ikke kjøpt visdom med alt du er og eier, hvis ikke du har hoppet ut i Guds nåde og sagt «jeg stole på deg» - så er du på feil sti, en vei som føre til døden. La i dag være daggry, la morgenlyset fylle ditt hjerte og ditt liv! Kjøp visdom!

1. Kjøp visdom! Guds barn vil elske å høre Guds Ord.

2. Kjøp visdom! Guds barn blir lykkelige, velsignet og beskyttet av Guds visdom.

3. Kjøp visdom! Guds barn lever når de søker ham.

1. Kjøp visdom! Guds barn vil elske å høre Guds Ord.

5 Kjøp deg visdom, kjøp deg innsikt! Glem ikke ordene fra min munn, snu deg ikke bort fra dem. 6 Forlat ikke Visdommen, så vokter hun deg, elsk henne, så verner hun deg. 7 Viktigst er visdom. Kjøp deg visdom, kjøp deg innsikt med alt du eier!

En annen oversettelse sier «få tak i visdom». Ordet i Hebraisk, det opprinnelig språket, er «qanah» og betyr kjøp, skaffe, eier. Det er noe aktivt som vi må gjør. Bildet er av en som søker skatt og gir ikke opp inntil skatten er funnet. Som Indiana Jones eller Lara Croft må vi søker etter skatten, søker etter visdom, med hele vår kraft, hele vår forstand, hele vårt liv.

Som de tidligere kapitler, begynner dette med Hør etter, barn, når far formaner, lytt, så dere vinner forstand!. Ordet oversatt «barn» er egentlig «sønn». Rammen i ordspråk er av en far som snakker til sin sønn på myndighetsdagen hans. I dag blir han en mann og er ikke lenger barn. Det betyr at han har ny ubegrenset frihet – han kan gjør hva han vil! Og han har i tillegg nytt ansvar, nye forpliktelser. Det er ikke lenger at pappa vil våke over det du gjør – nå bestemmer du selv, og du kan velge det idiotiske og… og vil da oppleve konsekvensene av det valget.

Det å bli voksen er både knallbra og helt forferdelig! Det er mye lettere å være barn med gode foreldre. Hver gang vi snakke med Kristin og Kaleb om hvor mye vi gjør for dem blir de like sjokkert hver gang. Oi, jeg visste ikke at dere gjorde det og det! Det å bli voksen er å se alt, og ta ansvar for det. Og til det, trenger vi visdom. Visdom er evnen til å forutse den beste veien gjennom livet og følge den. Og visdom får vi først og fremst fra våre foreldre. Jeg vet at noen av oss her i dag har hatt gode foreldre full og visdom, og andre, ikke så mye. Kanskje du lærte visdom fra dine foreldre ved å gjøre det motsatte av det dine foreldre gjorde, som ei god venn av meg! Uansett er det noe visdom å hente. Men enda mer når de er full av visdom og følger etter Gud – som denne mannen her. God er den lærdommen jeg gir dere. Forkast ikke min rettledning! 3 Da jeg var barn hjemme hos far, en sart liten gutt, den eneste hos mor, 4 da lærte han meg: «Ditt hjerte skal holde fast ved mitt ord, hold budene mine, så skal du leve! 5 Kjøp deg visdom, kjøp deg innsikt! Glem ikke ordene fra min munn, snu deg ikke bort fra dem.

Men vi er ikke bare fluer på veggen som lytter til en far som prater med sin sønn – for disse ord er rettet mot oss. Fra Gud, til oss. Gud har inspirert Salomo til å skrive ned disse ordene. Inspirasjon er et samarbeid mellom Gud og Salomo: Salomo skrive det han vil skrive og det han skrive er det Gud vil ha skrevet. Det er samtidig Salomos ord og Guds ord til oss i dag. Mine barn, sier ham, hør etter når far formaner, lytt så dere vinner forstand. Fordi hans ord er liv. Han skapte verden, han skapte oss – og han vet bedre enn oss hvordan vi bør leve! Vi er småbarn og han er vår far.

Når jeg var liten sa min far til meg «ikke ta på ovnen». Ut kom hånden min. «Nei, ikke ta på. Au!». Men jeg visste bedre enn min far. Så full av min egen visdom var jeg. Og slik er vi med Gud! VI strekke ut hånden og ta på det som han sa vi bør ikke ta på, gjør det som vi ikke bør gjør – og blir brent. Vi oppleve smerte og hjertesorg, livet går dårlig, samvittigheten brenne oss, skyld og skam følger oss.

I stedet for, bør vi hører på vår far. Jeg lyttet til min far denne gangen – fordi han tok tak i hånden min og hold det nær ovnen slik at jeg plutselig la merke til hvor varmt den var – men ikke nær nok at jeg brent meg. «Nei pappa, nei!» sa jeg, så slapp han hånden min. Jeg ble full av visdom den dagen. Aldri igjen hadde jeg lyst til å ta på ovnen.

Men i andre situasjoner har jeg brent meg fordi jeg visste bedre. Jeg hørte ikke etter Guds ord. Jeg visste bedre. Eller jeg visste ikke hva Gud hadde sagt fordi jeg hadde ikke søkt hans visdom – og så falle jeg i en felle.

Guds ord vokter oss. Se v6 Forlat ikke Visdommen, så vokter hun deg, elsk henne, så verner hun deg.

På en måte er det dunn selvisk å gå i gudstjeneste og i bibelgruppe, og lese Bibel hver dag. Jeg er så takknemlig at jeg har anledning til å sette av to dager hver uke til å forberede prekenen ut ifra Guds Ord. Jeg ville har gjort det bare for min egen skyld. Og jeg skulle ønske at dere alle kunne gjør som meg! Men i det minste sette av tid til å høre Guds visdom fra Bibelen. Fordi det gjør oss bare godt!

Kjøp visdom. Det er en aktiv handling. Det er noe vi velge å gjøre. Ingen av oss bli klok av å være passiv. Sitte på sofa og se på tv. Du må velge å gjør noe. Vi har to gudstjenester, vi har bibelgruppe, vi møte en og en, vi har hjelpemidler til å lese bibelen, alle prekener er på nettet – det er ingen unnskyldning. Vi bør være det klokeste gruppe i Notodden! Men jeg har ikke tid. Men jeg gjør noe annet på det tidspunktet.

V7 Visdom er likegyldig. Spille ingen rolle hvis du få tak i henne eller ikke. Du blir klok av å gjøre ingenting, slapp av. Det koster deg ingenting å få.

Er IKKE det som vers 7 sier og dagens tekst – men vi lever som om det gjorde det! Vi lever som det «spille ingen rolle, glem det, koster ingenting».

Det er den umulig respons til dagens tekst. Men mange av oss gjør det. Hør på Guds formaning: 7 Viktigst er visdom. Kjøp deg visdom, kjøp deg innsikt med alt du eier!

Det koster å følge Jesus. Det koster tid og penger og krefter. Men hva ellers ville du har brukt tiden på? Det er høyt sannsynlig at du kaste bort minst en time hver dag på dumme ting – Facebook, se på tv, sladre med neon, youtube, dataspill, se på film, gjør noe hobby-greie – alt annet enn å lese Bibelen eller komme på møte. Til å med «gode» ting som å gå på tur eller gjør sport, eller besøke familie eller venner, eller å jobbe er DUM hvis det erstatte tid sammen med Gud. Dette er like viktig for oss som har vært kristen lenger som oss som er ikke kristen. Vi alle trenger Guds visdom. Og hvis du ikke kjenne ham – gjør alt du kan til å bli kjent. Søk visdom med hele ditt hjerte!

Jeg er veldig bekymret at det er relativt få som går i Bibelgruppene. At det er bare et par som møte sammen for å lese Bibelen sammen. At det er få som går i begge gudstjenester og det er mange som unnlater å komme på søndager i det hele tatt fordi de besøke familie eller gå på tur eller er litt småsyk eller er trøtt. Vi er dårer. Fordi vi skader oss selv, og vi ignorere vår far.

Som Guds barn vil vi elske å høre Guds Ord. Så bestem i dag å gjør det. Kjøp visdom. Få tak i det med hele deg. Sett livet opp ikke rundt jobb eller familie eller men Guds Ord og der du kan få tak i det. Ta et blankt ark – skriv ned mandag til fredag, og da først fylle inn møtene på søndag og onsdag, da sette inn tid til personlig bibellesning, og da bibelstund sammen med kone og barn, og en dag hvor du kan møte en her i menigheten og lese bibelen. Og DA fyller inn alt annet som jobb og sport og Facebook og hobby. Som Guds barn hør etter din fars stemme. Søk visdom med hele deg. Fordi det gjør oss bare godt. Hvis du sliter, hvis livet ditt går ikke på glatte spor, kanskje det er fordi du er dum. Og du er dum fordi du ikke hører på Gud.

Kjøp visdom! Guds barn vil elske å høre Guds Ord.

2. Kjøp visdom! Guds barn blir lykkelige, velsignet og beskyttet av Guds visdom.

7 Viktigst er visdom. Kjøp deg visdom, kjøp deg innsikt med alt du eier! Hvorfor? 8 Sett henne høyt, så løfter hun deg. Ta henne i favn, så bringer hun deg ære. 9 Hun setter en vakker krans på hodet ditt og gir deg en praktfull krone.» 10 Hør, min sønn, ta imot mine ord, så blir dine leveår mange. 11 Jeg lærer deg visdommens vei og fører deg på de rette stier. 12 Når du går, skal ingenting hindre din fot, når du løper, skal du ikke snuble. 13 Hold fast ved formaningen, slipp den ikke, ta vare på den, for den er ditt liv.

Som Christian sa forrige uke, er det mange, mange stemmer som hevde å være visdomsord. Just do it, Fordi du er verdt det, ooooom, Kraften være med deg – så mange som sier at det vet best hvordan du skal leve livet dit. Politikere, psykologer, venner, foreldre – men den eneste visdomskilden er den her. Guds Ord. For Han er den eneste som ikke er påvirket av synd og selvinteresse. Han er den eneste som ikke trenger noe fra deg. Han er tilfreds med seg selv. Gud trenger ikke oss. Han er ikke ensom. Han har et perfekt forhold inn i seg selv Fader, sønnen og hellige ånd. Perfekt kjærlighet i evighet. Perfekt glede, ekte lykke, et evig jubelrop. Han trenger ikke oss, men invitere oss inn, invitere oss – ja oss – til å ta del i hans glede! Dette her er eneste visdomskilden.

Kanskje du tviler litt på det fordi i dag, som alltid, er kristendommen under angrip, og ifølge media er kristne er dumme, idiotiske, hatefulle og fordomsfulle. Men mye at det som vi tar som en selvfølge i vårt samfunn. Mye av visdommen vi har, kommer fra Bibelen.

Jobber barna dine i dag? Hvorfor ikke? På grunn av Guds visdom. Det var en selvfølge at barn på 8-12 skulle ned i gruvene og jobbe i 12 timer hver dag. Kristne som Lord Shaftesbury måtte kjempe i over 15 år for å stoppe dette. At barn skulle ikke utnyttes og bør gå på skole og ha frihet til å leke og være barn. Det som vi regne som en selvfølge kom bare fra Guds Ord. Eller at kvinne er likeverdig? Det finnes ingen andre steder enn der hvor kristendom ha vært. Det står i 1. Mosebok at Gud skapte oss menn og kvinne – begge skapt i Guds bilde. Likeverdig men ikke likegyldig. Vi ble skapt menn og kvinne. Det å ta vare på de svake, de syke, funksjonshemmede – før kristendom så hevde vi bare dem ut i skogen for å dø. Slik var vi nordmenn inntil vi hørte Guds visdom. For å ikke snakk om moderne vitenskap, sykehus, sykepleiere, skoler, barnehjem, allmennsrettsapparat, og slaveri, som ble utryddet av kristendom først i 1157 etter en 1000 års kamp og som måtte igjen kjempes av Wilberforce i 1800 tallet. Fordi for alle andre var slaveri visdom, og utryddet det dårskap.

Jeg leste nylig en bok som het «Boken som skapte verden din» skrevet av en indisk man som så seg rundt i hjembyen hans og oppdaget at alt som var godt som retten, politi, sykehus, skole, universitet, jordbruksmaskiner, og friheten folk hadde til å gå i gate, menn, kvinner, barn, rik eller fattig, og trygghet de opplevde – alt dette kom fra Bibelen. Det var roten. Det er Guds visdom.

8 Sett henne høyt, så løfter hun deg. Ta henne i favn, så bringer hun deg ære. 9 Hun setter en vakker krans på hodet ditt og gir deg en praktfull krone.

Dette gjelder for et land og det gjelder for ditt liv og mitt liv. Veien til lykkelighet, velsignelse og trygghet, et liv voktet over og beskyttet av vår Himmelske Far er her. Fordi den også beskytte oss fra å gjøre feil. 14 Følg ikke stien urettferdige går, slå ikke inn på de ondes vei! 15 Sky den og gå ikke på den, vend deg fra den og gå utenom! 16 De urettferdige får ikke sove om de ikke har gjort noe ondt. Har de ikke fått noen til å falle, mister de nattesøvnen. 17 Urett er brødet de spiser, vold er vinen de drikker. 18 De rettferdiges sti er som morgenlyset, som stadig vokser til dagen kommer. 19 De urettferdiges vei er som svarte natten, de vet ikke hva de kan snuble i. 20 Min sønn, lytt når jeg taler, vend øret til mine ord!

Kjøp visdom! Guds barn blir lykkelige, velsignet og beskyttet av Guds visdom.

3. Kjøp visdom! Guds barn lever når de søker ham.

20 Min sønn, lytt når jeg taler, vend øret til mine ord! 21 Slipp dem aldri av syne, bevar dem dypt i ditt hjerte! 22 De er liv for den som finner dem, og gir hele kroppen helse. 23 Bevar ditt hjerte framfor alt du bevarer, for livet går ut fra det.

Guds ord er liv. Slik har det alltid vært. Hva sa Moses til Guds folk når de skulle inn i de Lovede Landet? 5. Mos 30:19–20 I dag tar jeg himmel og jord til vitne mot dere. Jeg har lagt fram for deg liv og død, velsignelse og forbannelse. Velg da livet, så du og dine etterkommere kan få leve. 20 Du skal elske HERREN din Gud, lyde hans røst og holde fast ved ham! Da skal du få leve og bo lenge i det landet som HERREN med ed lovet å gi dine fedre, Abraham, Isak og Jakob.

Og samme ordet runge ut til oss i dag: Ap. Gj. 3:18–20 Men slik oppfylte Gud det han hadde latt alle profetene forkynne på forhånd, at hans Messias skulle lide. 19 Angre derfor og vend om, så syndene deres blir strøket ut. 20 Da skal det komme tider med lindring fra Herren, og han skal sende den Messias som er bestemt for dere, Jesus.

Vi alle har levd uten forstand. Vi alle har gjort ting som er mot Guds ord. Vi har alle opplevd smerten av våre dumme valg. Noen av oss har blitt kalt «dårer» «tapere» «idioter» - og kanskje det av god grunn! Men i dag har du mulighet å velge enn annen vei. Du kan velge visdom, velsignelse. Når min Far vokst opp ble han kalt en taper, en idiot «a loser». Men han valgte Jesus. Og han pleie å si han er ikke en «loser» men «a chooser». Choose life! Velg liv, og det i overflod!

I dag er det første dagen av resten av livet ditt. Skal du velge å fortsatt på gamle stier? Eller velge å følge Jesus?

I filmen «the Matrix» har Neo et valg. Bli med å få vite sannhet om verden, eller bli i drømmeverden. Bli våken, eller fortsette å dvale i slaveriet. Han stå og lurer på hva han skal gjør og ser ned veien hans hjem. Og en annen sier til han «du kjenner den veien, Neo. Du vet hvor den ende opp».

Fremtiden med Jesus er jo noe usikker. Vi overlater vårt liv til en annen. Det er skremmende. Men vi vet hvor alternativet leder. Vi vet hvordan livet vårt er nå, og det blir ikke noe bedre, og, uten Jesus, ende det opp i mørkhet og døden.

Velg liv. Ikke en loser, men en chooser.

Høre hans ord til deg i dag: Min sønn, lytt når jeg taler, vend øret til mine ord!

La oss bestemme i dag å få tak i visdom, kjøp visdom! Selv om det koste hele livet vårt, så er det verdt det. For det er bare når vi gir opp vårt liv at vi virkelig kan leve.

Vi går nå over til en bønnestund med syndsbekjennelse og da til nattverd hvor vi huske at Jesus døde for oss slik at han kunne gi oss nytt liv, og mens vi gjør det jeg vil at vi skal tenke gjennom hvordan vi kan kjøp visdom. Hvor er det vi har snudd ryggen til Gud og hans ord? Kanskje du har aldri tatt imot Jesus. Ber til ham og si «jeg vil bli din». Eller kanskje du er usikker men vil vite mer. Ber og spør «hjelp meg å vite hvem du er. Åpenbare deg til meg». Og søk. Fortsette å komme på søndager og kom på bibelgruppe og kom og prat med meg etterpå. Det blir en stor glede.

Men hva med oss som tilhører Jesus, vi som er Guds barn. Alt for lett for oss å høre på andre stemmer. Gjør dumme valg. Først må vi si unnskyld til vår Far og husk at Jesus har tatt bort våre synd. Han elsker oss. Og da bestemmer å høre på ham. Kanskje det er noe av det nevnt i v24-27 at vi lyver. Eller v17 vi er grådige eller drikke for mye. Eller full av vold. Eller kanskje seksuelle synder som i neste kapittel. Uansett hva det er, så vet Gud best hva er best for oss. Hans ord er veien til lykke og et godt liv! Ingen annen vei fungere fordi han skapte jo alt og skapte oss og vet hvordan ting fungere best.

Jeg vet ikke hva det er som den Hellige Ånd sette søkelyset på nå i ditt liv. Her er det noe du må vende om fra, og velge å stole på Gud og hans livgivende ord. Gjør det nå. Noen minutters stillhet hvor vi kan ber til Gud. Hvis noen vil heller ber sammen med en annen, vær så god kom fram og vi kan ber sammen.

På skjermen er det en bønn du kan bruke hvis du vil ta imot Jesus.

Kjøp visdom! Elske å høre Guds Ord. Og så blir vi lykkelige, velsignet og beskyttet av Guds visdom og få nytt liv! Kjøp visdom!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar