søndag 28. mai 2017

Åpenbaring 3:7-22 Filadelfia og Laodikea. Trofasthet og Likegyldighet!

Åpenbaring 3:7-22

Link til MP3

Hva er en Jesu disippel? Hva betyr det å følge Jesus?

Et godt spørsmål, og livets viktigste. Fordi hvis vi svarer feil på det, hvis vi ikke vet hva det betyr å følge Jesus, å være hans disippel, da kan vi oppleve at når han kommer – han kjenne oss ikke igjen.

I disse kapitler, 2 og 3, hvor Jesus prater til hans kirke, til oss, til de sju menigheter som representerer hele kirkesamfunnet, det er tydelig at de som seirer til slutt er de som holder fast til ham, de som ikke svikter, de som er trofast til evangeliet uansett trussel, om det er fangenskap eller døden, om vi blir fattig eller latterliggjort, uansett hva det skulle koster… vi fornekter ikke Jesus, vi lever for ham i alt vi gjør – det er de som seirer til slutt, de som stå fast på evangeliet.

Det er tydelig at å være kristen er ikke en ting du gjør, en ekstra liten (eller stor) del av livet ditt. Det ER livet ditt.
Hvis du er en kristen, tilhører du Jesus. Du er hans barn, hans bror, hans ambassadør, hans representant. Han er i deg og du er i ham. Vi lever etter hans ord som finnes bare i Bibelen. Han snakker, vi er lydig.

Ikke at vi nå prøve å fylle livene våre med mer aktivitet, som om vi kan imponere Gud med vår innsats – men har vi overgitt vårt liv til Jesus Kristus? Lever vi for ham, eller for oss selv? Er vi Filadelfia, eller Laodikea?

1. Filadelfia: Styrke i svakhet

2. Laodikea: Likegyldig «kristne»

1. Filadelfia: Styrke i svakhet

8 Jeg vet om dine gjerninger. Se, jeg har satt foran deg en åpnet dør, som ingen kan stenge. For du har liten kraft, og du har holdt fast ved mitt ord og ikke fornektet mitt navn.

Filadelfia er en liten, svak menighet. De har «lite kraft» sier Jesus. Det er ikke som de løper rundt med masse aktivitet som kan imponere Gud. Det er Sardes – en av forrige ukes menigheter – mye aktivitet, men død.
Aktivitet er ikke et kjennetegn, men trofasthet. Sardes har mye aktivitet, men det koste ingenting. Litt som statskirken, kanskje – mye som skjer, men ingenting som provoserer, ingenting som ligne evangeliet? Og vi merke det samme presset. Hvor lett er det å bare tie stille? Hvor lett er det å bare skli inn i «privat tro», aldri dele troen, aldri sier noe om Jesus.

Men Filadelfia derimot. De er kristne superhelter. De er folk vi skal se opp til. Fordi de blir slått og slått og slått – men står fortsatt. De vil ikke flyttes fra evangeliets grunnvoll, uansett hvor mye press de blir satt under.

De er soldater som holder linje. Det gir ikke grunn til fienden. De står.

Kristne helter er ikke de med smart dress på som stå på scenen og forteller oss om alt det store de har gjort og hvor velsignet de er. Det imponerer ikke Jesus. De som Jesus hyller er de med liten kraft som likevel holder fast til hans ord og ikke fornekter hans navn.

Føler du deg svak? Føler du deg redd når du tenke på det å dele evangeliet med kollegaer dine? Eller familien din, eller venner? Føler du deg for svak til å overtale din kone til å lese Bibelen og ber sammen? Eller uverdig til å en gang være en kristen?
Hvis du føler deg slik, så er budskapet til Filadelfia budskapet til deg. Fordi selv om de er svak, og har liten kraft, så har de holdt ut, og ikke gitt opp. Og hvis de klarer det, det kan du og!
Vi som kristner trenger ikke å angripe fienden, og prøve å overvinne Satan – Jesus har allerede gjort det! Vår oppgave er bare å holde fast til Jesus.

Se hvordan han introdusere seg selv til Filadelfia: 7 Skriv til engelen for menigheten i Filadelfia: Dette sier Den hellige og sannferdige, han som har Davids nøkkel, han som åpner så ingen kan stenge, og stenger så ingen kan åpne:

Jesus Kristus, vår Herre: han som hellig. Som er sannferdig – det betyr alt han sier er sant. Hans ord er sannhet. Og hellig og sannferdig er Guds navn – i 6:10 ser vi at de kaller Gud Faderen «hellig og sannferdig» (eller troverdig – samme ord i Gresk alenthinos). Det er ikke noe tvil over at Jesus er Gud. Alle hans titler er Guds titler!
Og han har Davids nøkkel. David var Israels største Konge, og et bilde av Jesus som Messias, som Konge over alle Konger. Nøkkelen han har er autoritet til å reise folk opp, og dra dem ned igjen. Han har allmakt. Vår oppgave er ikke å kjempe – vi må bare holde fast til Jesus.

Og han, og bare han, kan åpne dør til paradis. Jesus er den som bestemmer hvem skal inn i Guds rike, og hvem skal ikke. Han har nøkkelen – han er nøkkelen. Og ingen andre.

Derfor når han sier 8 Jeg vet om dine gjerninger. Se, jeg har satt foran deg en åpnet dør, som ingen kan stenge. Ingen kan stenge det han har åpnet. Ja vi har liten kraft, men hvis vi holder fast ved Jesu ord og ikke fornekter Jesu navn da kan ingen makt i himmelen eller på jorden stå imot oss. Her står du i verdens kraftigste sted – for her forkynner vi evangeliet, her taler Jesus til oss – og ingen kan stå imot ham.

Ikke Jødene en gang. For det ser ut som de var en maktkamp mellom de jødene i byen om den nye menigheten. Hvem faktisk vise veien til himmelen? Akkurat som vi har i dag – mange som sier at de vet veien inn til paradis, til evig liv, eller bare til det gode livet nå (*koff* humanister)… men hva sier Jesus.

9 Se, jeg skal la noen komme fra Satans synagoge, slike som lyver og sier de er jøder, men ikke er det. De skal komme og kaste seg ned for føttene dine, og de skal forstå at jeg har elsket deg.
De vil oppleve at til og med jødene skal komme og ta imot Jesus. Og det har vi sett her. Vi kommer alle fra forskjellige bakgrunn, til og med forskjellige religioner – og vi har tatt imot Jesus. Det er alltid håp for alle, også de som kjempe så kraftig mot evangeliet. Ikke miste håpet – Jesus har allmakt.

10 Fordi du har tatt vare på mitt ord om å holde ut, vil jeg bevare deg gjennom den tiden av prøvelser som skal komme over hele verden for å prøve dem som bor på jorden. 11 Jeg kommer snart. Hold fast på det du har, så ingen tar seierskransen fra deg!

Amen!

Det som er litt interessant er at Filadelfia var en by som ble kontinuerlig ristet av jordskjelv. Det var alltid sprekker i veggene. Livet var veldig ustabil. Og Jesus tilbe stabilitet. Døren er åpen og ingen kan stenge det. Og videre den som holde fast, 12 Den som seirer, vil jeg gjøre til en søyle i min Guds tempel, og aldri mer skal han forlate det. Stabilitet. Jesus gir dem det ingen andre kan.

Jeg vil skrive min Guds navn på ham sammen med navnet på min Guds by, det nye Jerusalem som kommer ned fra himmelen, fra min Gud og også mitt nye navn. 13 Den som har ører, hør hva Ånden sier til menighetene!

Det vi gjør er å holde fast på evangeliet. Stå fast på det vi har. Og Jesus er trofast. Han har gitt oss et nytt navn, en ny identitet – hans navn. Hvis du har tatt imot Jesus, er du nå Guds barn. Du er ikke lenger bare deg, men deg, Guds barn. Ikke Daniel, men Daniel, Guds sønn. For en fantastisk gave!

Føler du at du har begynt å miste fotfeste? At du ikke står? Rett blikket mot Jesus igjen. Blåse støv av Bibelen, og les den hver dag, og hver gang du begynner å skli - husk på det du leste, og rette blikket igjen mot Jesus. Hør på Kristus, og være lydig. Hold fast. Og Jesus, Messias, i Kong Davids ætt, har åpnet veien til Himmelen, og den veien kan ingen stenge. Amen

Filadelfia, takk for at vi kan følge din eksempel. Himmelske Far, la oss følge i deres fotspor. La oss holde fast, og ble etablert. La denne menigheten bli en søyle i ditt rike. La folk høre og se evangeliet her. Og la oss ble alltid full av beundring over din nåde, din herlighet! Vi er syndere, som nå kalles for Guds barn! Halleluja! La oss aldri tar det for gitt. Vokt oss fra å være… Laodikea.

2. Laodikea: Likegyldig «kristne»

15 Jeg vet om dine gjerninger du er verken kald eller varm. Om du bare var kald eller varm! 16 Men du er lunken, ikke varm og ikke kald. Derfor skal jeg spytte deg ut av min munn.

Æsj, for en skuffelse Laodikea er. Og for en skuffelse sånne kristne er. Kristne hvor kristendom er «meh». Hvor du snakker ivrig om Jesus Kristus og hans nåde og responsen er… helt blank. Der er ikke noe liv! De er ikke som Sardes en gang! De gjør minimalt. Går i gudstjeneste kanskje, hvis de gidder, hvis ikke noe bedre dukker opp. For dem er kristendom likegyldig. Æsj! Du får lyst til å bare riste dem og si våkn opp! Hallo!

17 Du sier: «Jeg er rik, jeg har overflod og mangler ingenting.» Men du vet ikke at nettopp du er elendig og ynkelig, fattig, blind og naken.

Laodikea var en veldig rik by. De produserte en type ull som ingen andre hadde. Og de tjente godt på det! De var rike! De trengte ingenting! Og kanskje fordi de hadde mye å tape var de lunken når det gjaldt Jesus. De hadde det alt for godt, alt for behagelig, de var komfortable. Oi. Er det oss i Norge? Er det ikke oppsiktsvekkende at norsk kristendom har vært i fritt fall siden vi fant olje og ble styrtrike?
For kjærligheten til penger er roten til allslags ondt sier 1 Ti 6:10. Vi ser det i Laodikea, og vi ser det i Norge.

Fordi det er så lett, når du er rik, å tro at du er velsignet, å tro at ingenting kan røre deg, at du er trygge. «Jeg er rik, jeg må være en åndelig kjempe!»
Latterlig, ikke sant. Men vi faller i samme felle i dag. Alle de i dyre dress med en uåpnet bibel i hånden sin som sier «nøkkelen til rikdom er Jesus, han er den store pengemaskin i himmelen. Alt du må gjør er å gi MEG som hans tjener et lite frø» mens hans perfekte hvite tenner skinner i lyset. Ping!

Men Jesus har en annen beskrivelse, fordi ekte rikdom er bare å finne hos ham.

17 Du sier: «Jeg er rik, jeg har overflod og mangler ingenting.» Men du vet ikke at nettopp du er elendig og ynkelig, fattig, blind og naken. 18 Derfor gir jeg deg det råd at du kjøper gull av meg, renset i ild, så du kan bli rik, og hvite klær som du kan kle deg med og skjule din nakne skam, og salve til å smøre på øynene dine, så du kan se.

Det er en utvei. Det er håp for Laodikea og håp for Norge.

19 Jeg refser og irettesetter alle dem jeg har kjær. La det bli alvor og vend om!

Det er alltid håp. Så lenger de puster, og Jesus er på tronen, så er det håp. Han elsker fortsatt. Vi må vende om, og ta imot. Vi må åpne døren før det er for sent.

20 Se, jeg står for døren og banker. Om noen hører min røst og åpner døren, vil jeg gå inn til ham og holde måltid, jeg med ham og han med meg.

Han banke på døren. Hva slags bank er det? Her har det vært mye debatt. Er det en beskjeden bank, som en besøkende som ikke helt vet om noen er hjemme, eller om de er ønsket. En liten, høflig bank? Eller er det en politi-bank, BANK BANK «åpen opp, det er Lovens lange arm»? For husk hvem det er som banke! Ikke en hvem som helst. Det er den levende Gud, Jesus som holder stjerner i hånden, øynene av flammende ild, og tungen som er et tveegget sverd – det er han som banke på.

Spiller ingen rolle egentlig! Hvis du merke nå at Jesus banke på – åpen opp! Hvis du merke at du begynne å forstå at du mangler noe, noe stort. At det begynner å gå opp for deg at livet ditt er ikke helt perfekt, at du er kanskje, muligens, en synder! At du har gitt blaffen i Gud, og av og til blaffen i andre mennesker og. Hvis Gud finnes- og du begynner å tro at kanskje han virkelig gjør det – hvis han finnes, kanskje han er ikke så begeistret over deg.
Hvis det er deg – hvis du begynner å få sånne tanker – det er den Hellige Ånd som virker i deg. Hør på hva han sier! Og åpen opp. Du trenger ikke å være likegyldig mot Gud lenger, slik at han spytte deg ut av munnen hans – men du kan åpne døren vid og si ”kom inn! Kom inn, jeg vil kjenne deg bedre. Jeg vil at du skal være min Herre og min Gud.”

Og når du gjør det, det utrolige er at han takker ja, og han kommer inn. 20 Om noen hører min røst og åpner døren, vil jeg gå inn til ham og holde måltid, jeg med ham og han med meg.

Han kan kommer inn, den hellige Gud til den uhellig deg, fordi han har gjort opp for dine synder (og mine) på korset. Det er derfor vi prater alltid om korset i denne menigheten. Fordi der ble vi frelst.

Vi som var langt borte fra Gud på grunn av vår likegyldighet, vår synd – vi ga blaffen i Gud, og uansett hva vi prøvde, hvilken religion vi prøvde, til og med kristendom uten Jesus, det nådde ikke over til Jesus. Men så kom Jesus, Kristus, Messias, redningsmann. Han strakk armene ut over gapet mellom oss og Gud. Han ga sitt liv slik at vi kan få evig liv. Han bår våre synder til døden slik at vi kunne få hans rettferdighet, så han kan gå inn og spise med oss og vi blir ikke tilintetgjort av hans herlighet og hellighet. I ham kan vi har felleskap med Gud!

20 Om noen hører min røst og åpner døren, vil jeg gå inn til ham og holde måltid, jeg med ham og han med meg.

Halleluja!

Men det blir bare bedre og bedre: 21 Den som seirer, vil jeg la sitte sammen med meg på min trone, slik jeg selv har seiret og satt meg med min Far på hans trone. 22 Den som har ører, hør hva Ånden sier til menighetene!

Vil du åpne døren? Gjør det nå i bønn. Det er kanskje litt vanskelig å vite hva man skal be - her på skjermen er det en bønn du kan bruke.

Og med oss som er kristne? La oss aldri, aldri vær lunken, likegyldig, når det gjelde Jesus! La han være vår første. Vår beste. Vi er Guds barn! Han kommer igjen snart. La oss lever for ham. La oss gi alt! Hva er det som jeg ikke vil gi over til Jesus til å styre: jobb, rykte, venner, familie, penger, hobby? La meg gjør det, la meg brenne for Jesus!

Amen.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar