søndag 26. juni 2016

Bibellærers dag 1.

14:00-14:30

BE! Hellige Ånd, åpne skriftene til oss i dag. Forbereder oss til å høre deg. Gjør oss i stand til å lære andre om deg.

I dag skal vi lærer en ting! Å lese.

Uff! Jeg kan leser tenker du. Ja, men det å lese er nøkkelen til å være en god bibellære!
Det er dette vi skal øve på i dag. Å lese! Å lese det som er i teksten, ikke det som vi tror er i teksten. Vi leser ofte med en viss forventning av det vi tror Gud skal si – dette er vårt rammeverk. Det vi må gjøre er la teksten endre vårt rammeverk – i stedet for å la rammeverket vårt styrer teksten. Det er derfor jeg spørre alltid ”hvor finner du det i teksten”

Vi må først LYTTE til Guds Ord før vi formidle Guds Ord.

For hvis ikke vi gjør det, så kan det være våre ord, eller djevelens ord som vi formidler, og ikke Guds.

Dere er her fordi dere skal være åndelig ledere. Dere skal undervise Guds Ord. Dette er noe stort! Og et stort ansvar.

Slå opp Jakob 3:1 Ikke mange av dere bør bli lærere, mine brødre, for dere vet at vi lærere skal få så mye strengere dom

Ok, så vi må da være forsiktig. Men hvorfor Bibelen? Hvorfor ikke Ånden? Dere har kanskje hørt kritikken: dere fokuserer så mye på Bibelen – hva med Ånden? Ofte mener de med det ”å synge” eller ”babler i tunge” eller det som ofte ble feiltoket som profeti ”å jeg se en grønn bakke og opp på toppen Jesus som smiler mot oss” (eller ritualer, eller hva som helst)

Men hvorfor legge vi så mye vekt på Bibelen? (noen forsøk)

La oss høre fra Jesus. Matt 4:4

Ok – første vi gjør når vi ser på et vers?

Kontekst / sammenheng

Vi leser aldri noe i det løse luftet – men vi ofte gjør det når vi leser Bibelen. Det er Guds Ord, men han skrev den som ei bok! Og vanlig bok regler gjelder.
Kultene som Jehovah’s vitner, Iglesio ni Christo, og herlighets ”teologer” bruker å sitere ut av kontekst og da vri meningen.

For å komme fram til konteksten spørre vi de fem Hv – spørsmål! Hva, Hvem, Hvordan, Hvorfor (her), (Hva med Jesus). Den siste takler vi i siste time – hvordan alt handler om Jesus

Hva? Hva har skjedd? Jesus er blitt født og vokst opp på mirakuløst vis, i oppfyllelse av GT profeti. Døperen Johannes har forberedt Israels folk på Guds besøk ved å varsle dem Matt 3:12 Han har kasteskovlen i hånden og skal rense kornet på treskeplassen. Hveten sin skal han samle i låven, men agnene skal han brenne opp med en ild som aldri slukner.»

Og da kommer Jesus og er døpt. Himmelen åpnes og Ånden kommer ned og Faderen sier ”du er min elskede Sønn”. Og da blir han ledet ut i ørknen for å fristes av djevelen.

Hva er det Jesus svarer på? V3 si at disse steinene skal bli til brød

Hvem er det Jesus snakker til? Djevelen.

Hvordan? Hvordan er historien lagt opp eller organisert. Mer viktig når du ser på større tekstbiter eller en bok. Men Hvordan? En dialog, historisk hendelser .

Hvorfor Her? Hvorfor skjer dette her?
Hvem andre ble kalt Guds sønn? Israel. Som vandret i ørkenen i 40 år. Hvorfor? Fordi de ble satt på prøvelse og feilet.
Hvem er Jesus? Nye Israel, som gjør det som Israel ikke kunne gjøre. Kontekst? – se 2:15.

Hva med Jesus? Han snakke. Ganske lett! J

Nå kan vi se på verset!
Hvordan lever vi? Av Guds Ord.
Trenger vi brød (mat)? Ja.
Hva trenger vi mer? Guds Ord
Hvem sine ord? Guds!
Tror vi virkelig på dette?

Hvordan hjelper kontekst og Hv spørsmålene oss? Vi vet at det vi har kommet fram til er riktig. Hva er forskjellen mellom Jesus og Israelittene? Jesus kjenner Guds Ord, og Jesus adlyde Guds Ord. Israelittene glemte Guds Ord, eller kastet det, og adlød ikke.
Tenk også på maten de fikk i ørkenen: manna, brød. Men de døde i ørkenen. Hvorfor? Ikke fordi de manglet brød, men fordi de hørte ikke på Guds Ord.

Vi trenger Guds Ord mer enn daglig føde.

Tror vi virkelig på dette?

Ok, vi har tid til et vers til. 2 tim 3:16-17

16 Hver bok i Skriften er innblåst av Gud og nyttig til opplæring, tilrettevisning, veiledning og oppdragelse i rettferd, 17 så det mennesket som tilhører Gud, kan være fullt utrustet til all god gjerning.

Kontekst?
Hvem? Apostelen Paulus skriver til Timoteus (han var det vi ville kalt biskopen i dag)
Hva? Paulus oppfordre Timoteus til å holde ut og ikke miste grep på evangeliet. Og lære det til neste generasjon.
Hvordan? I et brev til Timoteus personlig, men som er tydeligvis skrevet for å bli høylest i alle samlinger slik at menigheten også skal holde ut.
Hvorfor her? Etter oppstandelsen, men før gjenkomst. Vi lever i endetidene. En åndelig kamp. Satt under press.
Hva med Jesus? Hans kirke. Hans Ånd er med oss.

Konteksten er vi under press, fengslet (som Paulus), lidelse – vi holde ut og legge fram ordet (se 4:1-2). Vårt håp er igjen: Guds Ord, og bare det.

Hva er det som er innblåst (utåndet) av Gud? Skriftene.
Hva er IKKE innblåst av Gud? Alt annet!! Bare skriftene.
Hva sier det da om prioriteten Bibelen må ha over andre bøker? Du kan godt lese andre kristne bøker – men det er IKKE bibelstudie eller bibelgruppe.
Det er å høre andre snakke om Gud i stedet for å snakke direkte med ham. Det å høre hva folk sier om en annen kan gi det en god bilde av hvem de er (hvis de er trofaste) – men det er bare å prate med dem direkte, selv, da begynne du å virkelig kjenne dem (jeg ha hørt mye om deg – godt å møte deg)

Hva skjer når vi lese Bibelen? Utrustet
Hva skjer da når vi ikke lese Bibelen? Ikke utrustet…. Vi har mange kristne som løper rundt på krigsfeltet helt nakne. Ikke noe beskyttelse!

Oppsummering:

1. Hva skal vi lære i dag? Å lese!

2. Hva gjør vi med vår rammeverk? La teksten endre det

3. Hvordan gjør vi det? Kontekst

4. Hvordan kommer vi til kontekst? Lese versene/kapitler før (og etter) og stiller 5 spørsmål:

a. Hva

b. Hvem

c. Hvordan

d. Hvorfor her

e. Hva med Jesus

5. vi lever av Guds Ord – ellers så dør vi. Vi er utrustet bare av hans Ord – ellers så er vi åndelig naken.

6. Vi må LYTTE til Guds Ord før vi formidle Guds Ord.

Hvordan ser du ut åndelig sett? Har du formidlet ordet uten å først har lyttet? Tatt snarveien uten på sette deg inn i det først?

Ta noen minutter og ber om tilgivelse og at Gud vil gjør deg sulten etter hans ord. Hver dag.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar