søndag 2. april 2017

Salomos Ordspråk – hva har vi lært.

Salomos Ordspråk

Lytt til MP3.

I dag skal vi tenke litt over det vi har lært fra boken Salomos Ordspråk eller Ordspråkene. 31 kapitler full av visdom. Praktisk visdom for livet.

Ord 1:1–5 Ordspråk fra Salomo, sønn av David og konge i Israel. 2 Til å gi kunnskap om visdom og formaning, til å forstå forstandige ord, 3 til å ta imot formaning som gir innsikt om ærlighet, rettferd og rett, 4 til å gi uvitende vett og den unge kunnskap og omtanke. 5 Den vise skal lytte og øke sin lærdom, den kloke lære å bruke sin tanke

Før vi startet boken var jeg ganske spent. Her vil vi få veiledning. Her vi vi få det vi trenger for å leve for Gud. Her finner vi nøkkelen til liv. Til å leve det beste livet nå!

Og det er delvis sant. Vi fikk jo mye god råd. Mer enn det – visdom. Visdom fra Gud. Vi ble minnet på hvordan vi må leve som Guds folk i Guds verden.

Men etter 11 uker i boken, må jeg innrømmer at jeg er litt… skuffet.
Joda, det har vært mye bra. Og visdommen er gullverdt. Og hvis vi tok imot visdommen og var lydige – faktisk gjorde det det sier og levde med visdom og forstand, ja vi vil oppleve velsignelse. Vi vil oppleve at ekteskapet går bedre, og vårt forhold med våre barn er bedre, at vi er bedre ektefeller og foreldre, at økonomien er ikke det presset det var – at vi rett og slett er mer lykkelige, mindre bekymret, mer rolige, full av fred og velbehag.

Hvorfor sier jeg da at jeg er litt skuffet?
Fordi selv om vi vet hva vi må gjøre er motivasjonen ikke der. Ordspråkene sier hva vi bør gjøre men gir oss ikke noe hjelp til å faktisk framføre det. Lev slik, sier det. Lykke til.

Jeg tenkte mye over dette i denne uken mens jeg forberedte denne preken. Hva har vi lært fra Ordspråkene? Hva har JEG lært fra Ordspråkene? Og for å være helt ærlig, ikke mye. Ikke mye som jeg ikke visste fra før!

Gå til mauren, du late. Vet det.

Sett Gud først. Det er nesten en selvfølge.

Gi minst 10% av inntekten bort - helst så mye som mulig - for å hindre grådighet i mitt hjerte, for å vise at jeg stole på Gud, for å ta del i kristent arbeid både her og verden rundt, for å investere i himmelriket. Ja! Jeg vet!

Sånne ting vet jeg. Og, ja, det er godt å bli minnet på det. Men det er noe som mangler. Det er noe feil med boken Salomos Ordspråk. Og det er samme feil som Loven – Guds lov gitt til Moses - har.

Og feilen ligger her.

Hos meg. Og hos deg.

Feilen er synd.

Guds lov sier hvordan vi må leve hvis vi skal leve evig. Og Ordspråkene sier det samme. Og evig liv begynner nå. Det er det beste, den eneste måten å leve på nå. Men selv om vi vet alt dette. Selv om vi er enig med alt det som står der. Selv om vi vet at 1:7 Å frykte HERREN er begynnelsen til kunnskap, de dumme forakter formaning og visdom. Så gjør vi ikke det vi bør allikevel.

Vi vil det. Vi vet at det er riktig. Men vi gjør det ikke. Vi vet at dom og døden er på dårskapens vei. Men vi velger det! Vi velger det! Se hvor få kommer hit hver søndag. Hvor mange av oss er på bibelgruppene. Hvor mange av våre venner og kjente vet at de bør komme at de bør finne ut mer om Jesus, at de til og med vet at de bør egentlig vende om og ta imot Jesus – men de gjør det ikke!
Se hvor lite vi dele evangeliet med de rundt oss. Og vi feste grep over lommeboken vår, og slippe ikke ut et øre som er ikke øremerket for oss. Vi ber ikke, våre Bibler er dekket av støv. Vi er trettekjær og kranglefanter og er utro i det vi ser på og i våre tanker. Og jeg kunne fortsette sånn. Og vi er Guds folk?!

Vi er syndere og syndere synder og Ordspråk har ikke noe hjelp å tilby oss fordi den kan ikke gjør noe annet enn varsler oss at vi er på feil vei – men den kan ikke gripe inn og endre det som er inni oss. Den kan ikke erstatte et død hjerte, et hjerte som er død til Gud, et liv levd i selviskhet, med MEG på tronene – ordspråk kan ikke erstatter et slikt hjerte med et levende hjerte.

Og når jeg leser Ordspråkene blir jeg avslørt som en synder. Den viser meg alt jeg ikke gjør, og som jeg har sagt gjentatte ganger, det er ikke noe nåde å finne i boken Ordspråkene.
Dette er visdom. Dette er dårskap. Hvis du lever mot Guds prinsipper – da er du en idiot, du skal ha et elendig liv og så dø og oppleve Guds vrede. Hurra.

1:26–27 Derfor skal jeg le når ulykken rammer, og spotte når dere blir slått av redsel, når redsel kommer som et uvær og ulykke som en storm, når nød og trengsel kommer over dere.

Det er konsekvensen av å avviser Guds visdom. Og fordi Ordspråkene er, i likhet med Guds lov, så omfattende – den dekke hele livet vårt – da har vi alle et problem. Gud ser ALT.
Fra det vi sier til arbeidslivet til hvordan vi er hjemme – og alt er bare blandet sammen slik at vi kan ikke si at «dette området er mer viktig for Gud» eller «vi kan vær lydig mot Gud her, for dette er hellig, men denne delen av livet vårt er han ikke interessert i» - fordi da ville vi bare ha fokusert på vår prestasjon i de «hellige» områder, og gitt blaffen i de andre. Mange prøver det i dag. Er hellig i kirken og nådeløs i business. Gud kan ikke spottes sånn. Husk 11:11 HERREN avskyr falsk vekt, men gleder seg over nøyaktige lodd.

Hele livet vårt må være perfekt og feilfri. I alt vi gjør må vi ære Gud. For det er det visdom gjør.

8:12–21 Jeg, Visdommen, bor sammen med klokskap; kunnskap og omtanke finnes hos meg.
13 Å frykte HERREN er å hate det onde. Jeg hater hovmod og stolthet, den onde vei og all svikefull tale.
14 Råd og klokskap hører meg til, jeg er innsikt, jeg har styrke. 15 Ved meg hersker konger, og fyrster fastsetter hva som er rett. 16 Ved meg rår fyrster og stormenn, alle som styrer rettferdig.
17 Jeg elsker dem som elsker meg, og de som søker, finner meg. 18 Hos meg er velstand og prakt, rettferd og varig rikdom. 19 Min frukt er bedre enn det fineste gull, den vinning jeg gir, er bedre enn utsøkt sølv. 20 Jeg går på rettferdighetens vei og holder meg på de rette stier. 21 Jeg gir rikdom i eie til dem som elsker meg, og fyller skattkamrene deres.

Og den fortsetter sånn, kapittel etter kapittel, og sette søkelys på hvert område i livet vårt.
1:10 Min sønn, følg ikke syndere om de lokker deg…
24:1–2 Misunn ikke onde mennesker, lengt ikke etter å være sammen med dem! 2 For hjertet deres tenker på vold, og leppene snakker om ulykke.
6:6 Gå til mauren, du late, se hva den gjør, og bli vis!
12:24 Flittig hånd får herske, latskap fører til slavekår.
3:9-10 Gi HERREN ære med det du eier, med førstegrøden av hele din avling. 10 Da skal din matbod fylles opp, pressekummene renner over av ny vin.

11:28 Den som stoler på sin rikdom, faller, de rettferdige vokser fram som løvet.

11:24-25 Én strør ut og får mer igjen, en annen er gjerrig og ender i fattigdom. 25 Den gavmilde får gode dager, den som øser ut til andre, får rikelig tilbake.

21:9 og 25:24 Bedre å bo i en krok på taket enn å dele hus med en trettekjær kvinne.

13:3 Den som vokter sine lepper, tar vare på livet, den som er stor i munnen, ødelegger seg selv.

5:15 Drikk vann av din egen brønn, det som flyter fra din egen kilde! 20 Hvorfor, min sønn, bli beruset av en annen kvinne, hvorfor ta en fremmed kvinne i favn?

Og så videre, og så videre. Lever vi slik?
Og den avslutter med kapittel 31, hvor vi ser at Fru Visdom gjør det som er riktig i alt det hun gjør. Hjemme, arbeid, vennskap, det hun sier, det hun gjør. Feilfri. Perfekt.

Og Ordspråkene sier «slik må du være».

Hvorfor? Fordi 8:22 HERREN bar meg fram som sitt første verk, før hans gjerninger i fjerne tider. 23 Fra eldgammel tid ble jeg formet, i begynnelsen, før jorden ble til.
30 Jeg var byggmester hos ham. Jeg var til glede for ham dag etter dag og lekte stadig for hans ansikt. 31 Jeg lekte på hans vide jord og gledet meg med menneskene. 32 Så hør nå på meg, barn! Salige er de som følger mine veier.

Visdom er lagt ned i verdens grunnvoll, det er slik verden fungerer. Akkurat som Gud har skapt fysiske lover, som tyngdekraften, har han skapt moralske lover, visdomslover. Og trosser du de moralske lover, så svir du, på samme måte som de som trosser de fysiske. Å prøve å leve mot Guds vei, å leve i dårskap, er som å stå foran et tog og tror at «dette her gå bra».

Men vi gjør det. Vi gjør det hver gang vi velger å trosse hans ord. Hver gang vi velger dårskap. Hver gang vi åpner vår munn og hatefulle ord kommer ut. Hver gang vi ti stille i stedet for å fortelle de vi er sammen med om Jesus.
Hver gang vi gjør det som er feil og hver gang vi unnlate å gjør det som er riktig.

3:5–8 Stol på HERREN av hele ditt hjerte, støtt deg ikke til din egen innsikt! 6 Tenk på ham hvor du enn ferdes, så gjør han stiene dine jevne. 7 Vær ikke vis i egne øyne, frykt HERREN og vend deg bort fra det onde! 8 Det blir til helse for kroppen, en styrkedrikk for marg og bein.

For oss som leve i et fortsatt ”kristent” samfunn – dvs en som er blitt preget av kristendom i over tusen år – mye at dette vet vi allerede. Vi vet hva vi bør gjør.

Men vi mangler motivasjonen. Vi mangler handelskraft. Vi kan ikke gjør det! Og det er derfor jeg er skuffet over Ordspråkene. For kraften finnes ikke i boken. Vi blir bare lammet av boken.
Kanskje det er akkurat det som er Salomos Ordspråks formålet. Å lamme oss. Å gjør oss målløs. Å sette søkelyset på oss slik at vi skjønner: jeg er en dåre, uten håp.

Ja, for da er vi klare til å frykte Gud. Så lenge vi tror at vi kan greie det, så frykter vi ikke Gud. Vi kan forhandler. Vi kan komme fram til en forståelse. Gud liker jo nordmenn. Jeg er en god person. Slike tanker er idiotisk og bare rett og slett bare feil.
1:28–33 Da skal de rope, men jeg svarer ikke, de skal lete, men ikke finne meg. 29 For de hatet kunnskap, de valgte ikke å frykte HERREN, 30 de ville ikke ha mitt råd, viste ingen respekt da jeg talte til rette. 31 Derfor skal de smake frukten av sin ferd, bli mette av sine egne planer. 32 Den uvitende vender seg bort og mister livet, dåren er sorgløs og går til grunne.

Og resten av Bibelen er enda tydeligere. Frykt Herren. Vi er syndere som står imot Ham. Vi har erklært uavhengighet fra vår Konge og Skaper. Vi har gått til angrep mot ham, kriger mot ham.
Hver gang vi hører om en orkan, eller når et barn dør av kreft, eller en bombe blir utløst – er dette et tydelig advarsel og påminnelse at vi kriger mot Gud Allmektig. At denne verden er en krigssone. Elendighet og lidelser er varselsskudd som sier til oss at tiden er inne for å vinke med det vite flagget. Slutt å krige! Søk fred! Eller i Bibelsk språk: «vend om» og kaste oss på Guds nåde.

Og det vil ikke svikte oss. For selv om nåden er nesten ikke til å finne i Salomos Ordspråk, så er den en del av en helt fantastisk historie av en Gud som holde ved sine løfter og har laget en vei ut av denne kosmisk konflikten, ved å komme selv som en slags undergrunnsspionen: han kom til oss, til hans fiender, til de som hadde sagt «vi lever uten deg, trenger ikke din visdom» – han kom til oss for å redde oss. For å gi oss tilgivelse. For å gi oss ikke bare visdom, men en levende hjerte, et nytt Ånd som ikke bare vite hva som er riktig, men faktisk vil gjør det og har slagkraften til å gjøre det! For hvis vi trodde visdom var noe – og det er hun – 4:7 Viktigst er visdom. Kjøp deg visdom, kjøp deg innsikt med alt du eier! - 8:11 For Visdommen er bedre enn perler, av alle skatter er ingen som hun. – visdom er mer verdt enn noe! Men Jesus. Sammenlignet med Jesus er visdom ingenting.
For Jesus er ikke bare Guds visdom men Gud selv. Han er ikke bare visdom men frelseskraften og han som kan gi oss et nytt hjerte og nytt sinn. Han er ikke bare skiltet som viser veien men han som bærer oss på veien!

Kol 2:2 Jeg ønsker at [dere] skal få nytt mot i hjertet, bli knyttet sammen i kjærlighet og få hele rikdommen av overbevisning og innsikt, så de kan fatte Guds mysterium, som er Kristus. 3 For i ham er alle visdommens og kunnskapens skatter skjult til stede.
9 For i hans kropp bor hele guddomsfylden, 10 og i ham, som er hodet for alle makter og åndskrefter, har dere fått denne fylden.
13 Dere var døde på grunn av misgjerningene og deres uomskårne kjøtt og blod. Men han gjorde dere levende sammen med Kristus da han tilga oss alle våre misgjerninger. 14 Gjeldsbrevet mot oss slettet han, det som var skrevet med lovbud; han tok det bort fra oss da han naglet det til korset. 15 Han kledde maktene og åndskreftene nakne og stilte dem fram til spott og spe da han viste seg som seierherre over dem på korset.

Etter påske skal vi starte en ny serie, en ny bok, og denne gangen er det Johannes Åpenbaring, en fryktelig innsyn i nåtiden og fremtiden, særlig dommedagen. For en dag den er! Og den kommer, like sikkert som du og jeg kommer til å dø- En dag må vi stille oss framfor Gud, og hva skal vi da si?

For Bibelen er tydelig – for de som lever fortsatt mot Gud, blir det ingen nåde. Da er vi i Ordspråkenes verden. Feil. Ut med deg. Et evig død. Uten håp. Uten lys. Gud med ryggen til i evighet. Helvete som vi alle vil velge. «Jeg vil ikke ha noe med Gud å gjøre». Og på den dagen får vi det vi ber om. Helt grusomt.

Men for de som er i Kristus? Det er noe helt annet. Hvis vi klare å se at «oi, jeg må vifte med det vite flagget, jeg har tapt kampen, jeg gir opp og gir meg selv til deg, Gud» - da finner vi merkelig nok nåde. Da oppdager vi at gjeldsbrevet mot oss er slettet, at Satan har ikke noe makt over oss, gjort maktløs av korset, at vi er tilgitt og gjort levende!

Og vi vil oppleve at på dommedagen hvor alle våre feil blir lest opp, alt vår dårskap, at når vi se våre rulleblad – vil vi høre «betalt fullt ut!», og ser at det blir naglet til korset og vi går fri.

Hvis du har ikke tatt imot Kristus, gjør det nå. Ikke være en dåre. Vifte med det vite flagget.

Og hvordan da skal vi som har tatt imot Kristus leve? Da bør vi egentlig «gå til mauren» «kjøp visdom» «bruke riktig lodd» «bevare leppene» «være trofast» og «gi Herren ære med alt vi eier» - alt det som stå her i Ordspråkene – men med en veldig stor forskjell. Vi har den Hellige Ånd i oss som gir oss kraft til å gjør det. Det ER faktisk mulig for oss å leve et liv fullt av visdom til ære for Gud. For vi som er i Kristus har fått hans Ånd. Som vi leste i Bibelgruppene:

Ga 5:16–25 Jeg sier dere: Lev et liv i Ånden! Da følger dere ikke begjæret i menneskets kjøtt og blod. 17 For kjøttets begjær står imot Ånden, og Åndens begjær står imot kjøttet. Disse ligger i strid med hverandre, så dere ikke kan gjøre det dere vil.
22 Men Åndens frukt er kjærlighet, glede, fred, overbærenhet, vennlighet, godhet, trofasthet, 23 ydmykhet og selvbeherskelse. Slike ting rammes ikke av loven! 24 De som hører Kristus til, har korsfestet kjøttet med dets lidenskaper og begjær. 25 Lever vi ved Ånden, så la oss også vandre i Ånden.

Alt dette har vi fått! La oss bruke det vi har fått! Amen.

Jeg startet denne preken ved å si at jeg var litt skuffet over Ordspråkene. Og det er jeg. Men jeg er ufattelig glad i Jesus Kristus! For Han har gjort det umulige, og reddet en som meg. Og ikke bare det, men satte meg i stand til å følge i hans fotspor, til å leve hver dag mer og mer som Ham, med visdom.

Når du da lese Ordspråkene – ser opp. Husk Kristus. Husk hva han har gjort for deg. Og ble fylt av glede. Og gjør det som Ordspråkene sier. Lev med fred og glede!
Halleluja, vi priser deg Kong Jesus.
Makten og æren er ditt. Lovprist være ditt navn.
Halleluja! Amen.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar