søndag 15. januar 2017

Ordspråk 1:7-33. De kloke hører på visdom og følger ikke syndere.

Ordspråk 1:7-33

MP3 link

I dag leser vi fra Bibelen. Men visste du at ordet «bibel» kommer fra samme rot som «bibliotek» og egentlig betyr «boksamling». Bibelen er en samling av forskjellige bøker fra forskjellige sjangre. Og det er viktig å forstå fordi det krever litt fra oss – vi må være klar over hva vi leser. Er det poesi? Profeti? Historie? Blanding?

Og så har vi visdomslitteratur. Mange av oss vet hvordan vi skal lese en epistel (et brev) som Efeserne eller Filipperne og så videre. Og er vant med evangeliene som Markus. Men visdomslitteratur. Hvordan leser vi det?

Og hvordan leser vi det som en kristen. Fordi Jesus sa at hele Bibelen handler om Han. Hele Bibelen bygger seg opp mot og peker mot han. Han står i sentrum. Hvordan leser vi Ordspråkene i lyset av Kristus når han ikke blir nevnt en gang?

Hvordan leser vi Ordspråkene? Som jeg sa forrige uke, er Jesus den som fryktet Herren mest. Og ”å frykte Herren er begynnelsen til visdom”. Han levde bare for sin Far – hele livet. Jesus er Guds visdom.
Og vi gjør det samme. Hvis vi er kalt av Jesus, hvis vi er kristne, så lever vi for Jesus og som Jesus. Så derfor: Følg Jesus. Og følg de som følger i Jesu fotspor.

Men det er en annen måte Ordspråkene forteller oss om Jesus på og fører oss til ham. Og det er nåde. Fordi som vi har lest, er ordspråkene ganske nådeløse. Dette er dumt, dette er klokt. Å, du har gjort det som er dumt, sorry for you, men livet ditt er ødelagt. Som stemmer med det vi ser i verden. Dumme valg fører til ødelagte liv.

Men i Jesus er det håp. Frykt Herren sier teksten. Hør på visdom og vend om. Det er håpet. La oss da se hva vi kan lære i dag om oss selv og om Gud, Fader, Sønnen og Hellige Ånd.

La oss søke visdom sammen og bli kloke!

To punkter i dag:

1. De kloke følger ikke syndere

2. De kloke hører på visdom

La oss se på vers 8 og følgende

1. De kloke følger ikke syndere

Når jeg var tenåring så hørte jeg noe som satt: Vis meg dine venner og jeg skal vise deg din fremtid.
Vis meg dine venner og jeg skal vise deg din fremtid.

Fordi de som vi har rundt oss påvirker oss. De setter kursen for livet vårt. Hvor ofte har du gjort noe dumt på grunn av de rundt deg. Kom igjen, det blir gøy. Kom igjen bare ta en. Eller en til. Pyse! Og så videre. Vanskelig å gjøre det rette når alle de rundt deg vil noe annet. Vi er sosiale skapninger, skapt for å leve i samfunnet – og det å bli hengt ut, ekskludert, er vanskelig.

Når du ser på dine venner, hva slags fremtid ser du.

10 Min sønn, følg ikke syndere om de lokker deg…15 Slå ikke følge med dem, min sønn, sett ikke foten på deres stier! 16 Foten deres løper lett etter det som er ondt, og de er snare til å utøse blod.

Hvorfor følge sånne? 1 Kor 15:33 La dere ikke føre vill! «Dårlig selskap ødelegger gode vaner.»

Ett råttent eple ødelegger hele fatet.

Pr 12:26 Den rettferdige skal slippe unna det onde, veien de urettferdige går, fører dem vill.

Pr 13:20 Den som ferdes med de vise, blir vis, men den som omgås dårer, går det ille.

Pr 22:24–25 Vær ikke venn med den hissige, slå ikke lag med den bråsinte, 25 så du ikke lærer deg hans veier og setter en snare for ditt liv.

Pr 16:29 Voldsmannen lokker sin neste og fører ham inn på en vei som ikke er god.

Pr 24:1–2 Misunn ikke onde mennesker, lengt ikke etter å være sammen med dem! 2 For hjertet deres tenker på vold, og leppene snakker om ulykke.

Hvem er det du er sammen med? Hva slags råd får du fra dem? Er det gudsfryktige råd? Eller er det dårskap (= dumhet: forklar!). For husk v7 7 Å frykte Herren er begynnelsen til kunnskap, de dumme forakter formaning og visdom.
Samle folk som frykter Herren rundt deg. Det vil hjelpe deg å ære Gud, og være et godt vitne for Kristus. Og du ville da spare deg selv for mye smerte og lidelse. Som vi skal se neste uke, så sparer Guds visdom oss for mye smerte. Den beskytter oss.

Tenk på alt det dumme vi gjør på grunn av andre: alkoholmisbruk, rus, sex, utroskap, vi forlater de vi burde holde sammen med fordi «kom igjen du fortjener bedre», vi jukser med forsikring, vi jukser med skatt «kom igjen ingen vil finne ut av det, de har så mye penger fra før», og blir med på ting vi ikke burde «det her er ikke stoff, det er en hjelpende hånd i hverdagen» «de er ikke akkurat falske, og hvis folk tror de er ekte hva så. De er dumme, de fortjener det» og så videre nedover.

Men å høre på ondskap er å legge en felle for oss selv.

18 Men de ligger på lur etter sitt eget blod, de setter feller for seg selv. 19 Slik går det med alle som jakter på vinning, den tar livet av sin eier.

Blir du avhengig av alkohol ødelegger det livet ditt. Rusmisbruk fører rett ned. Utroskap er som en bombe i familielivet. Bli du tatt for smugling, eller er en hissigpropp og ender opp i fengsel fordi du har sendt noen på sykehuset… Duh!

Hvis du vil ha et godt og lykkelig liv, så er ikke dårskap, den lette veien, et godt valg! Det fører deg vill. Du blir dum. Du setter en snare for ditt liv.

Velg dine venner godt. Se rundt deg nå. Her er folk du bør slå leir med. Her er relasjoner, vennskap, du bør dyrke.

Men det viktigste er ditt forhold med Gud! Dyrk det! Hvor mye tid bruker du sammen med ham? Herren er begynnelsen og kilden av visdom. Hans ord er visdom uten synd, uten feil.
Bruker du tid med han hver dag. Hvorfor ikke bruke noe sånt som ”NT 100”? Hjelper deg å lese hele Det Nye Testamentet på bare 100 dager.

Og bruk menigheten for alt den er verdt. I Guds visdom har han lagt i meg en nådegave til å undervise Bibelen, og i tillegg motivasjon til å gjøre det. Det er en gave til dere alle sammen (og ikke minst til meg). Christian og Marit og Jack og Petter har det samme. Vi har fått så mye fra Gud – bruk det! For eksempel, sett av tid til bibelgruppe – det er så liten tid hver uke: et par timer. Men for en investering! Du sikrer livet ditt! Og hvis du er bekymret over at vi blir overbelastet eller at bibelgruppen blir for stor hvis alle kommer – først hurra, for da blir vi en mye klokere forsamling fulle av kjærlighet for hverandre – for når den Hellige Ånd taler gjennom hans ord så gjør han noe i oss – men også da vil vi har andre bibelgruppelederer – folk som Mia og Colleen og Torgeir og Matthew.
Menigheten er en visdomskilde. Her må du være hvis du skal ha et velsignet liv. En av grunnene til at jeg står her med et utrolig velsignet liv er fordi jeg har prioritert bibelsk visdom og undervisning hele mitt liv. Jeg sier ikke dette for å skryte, men for å vise: Det er verdt det!

De kloke følger ikke syndere.

De kloke hører i stedet på visdom.

2. De kloke hører på visdom

20 Visdommen roper høyt på gaten, lar stemmen lyde på alle torg. 21 Hun roper ut midt i larmen, tar til orde ved byportene: 22 Dere uvitende, hvor lenge skal dere elske uvitenhet? Hvor lenge skal spotterne nyte sin spott og dårene hate kunnskap? 23 Vend dere hit når jeg taler til rette!

Vi alle har et valg. Velger vi dumhet eller velger vi visdom? Og vi alle starter som uvitende. Vi alle var babyer. Vi alle var barn. Og barndommen er egentlig jakten på visdom og kunnskap!

Men jeg har lagt merke til at som voksne gir vi opp. «Slik er jeg, jeg kan ikke endre på ting.» Kanskje det er sånn du føler deg nå. Å, jeg er ikke klok. Jeg har tatt dumme valg, jeg har vært sammen med syndere, og syndet selv. Når jeg ser meg rundt så ser jeg fremtiden min – og den er ikke bra.

Og det er noe som ordspråk ikke kan hjelpe oss med. Ordspråkene sier bare sånn er det. Men det er ikke noen nåde å finne. Hvis du er dum så er du fortapt. Hvis klok så lever du etter Guds premisser og er velsignet.

Men det er håp. Visdom som roper kom. V23 23 Vend dere hit når jeg taler til rette!

Og v7 Frykt Herren. Og Herren der er skrevet med store bokstaver, Guds navn YHWH (uttalte som YAHWEH), den personlige Gud som holder sine løfter, som elsker Israel og skal velsigne hele verden. Og det er der håpet ligger.

Fordi du har sikkert rett. Du går fortapt. Uten Jesus. Men med Jesus. Jesus kan endre på ting. Det er derfor han kom. Han som er omtalt som Guds visdom. Han strakk ut armene på korset slik at alle dine og mine synder: vår dårskap, ondskap, idioti – blir betalt for, gjort opp! Han byttet plass med oss. Nytt liv for gammelt! Nytt liv for gammelt! Jesus Kristus, verdens frelser, roper til deg nå «vend dere hit når jeg taler til rette». Jeg har tatt skammen, Jeg har betalt prisen. Jeg tar fortiden og den fortapte framtiden, jeg tar den og jeg gir deg nytt håp og ny framtid. Min framtid. Og han garanterer det ved oppstandelsen.

Dette har jeg sett gang på gang. Totalforandring. Jeg husker jeg hadde en drapsmann i min bibelgruppe en gang. Billy het han. Vokste opp på gatene, overlevde som gatebokser og leiemuskel til hva som helst. Han var 2 m høy, sterk som en okse – dødsfarlig. Og han satt inne i huset mitt med min gravide kone, og jeg tok imot ham med stor glede. For alt det han var hadde blitt renset bort av Jesu blod. På hver eneste bibelgruppe ba han «Thank you Jesus for your blood» «takk Jesus for blodet», blodet som hadde betalt for og renset vekk alt det skitne, all hans dårskap og elendighet. Han hadde et nytt håp og ny fremtid.

Derfor brødre og søstre og venner, vend om, og hør på visdom! Vend om og ta imot. For ellers får det alvorlige konsekvenser

23 Da lar jeg min pust strømme ut til dere og kunngjør ordene mine for dere. 24 Jeg ropte, men dere ville ikke høre, strakte hånden ut, men ingen lyttet. 25 Dere kastet alle mine råd til side, ville ikke lytte da jeg talte til rette. 26 Derfor skal jeg le når ulykken rammer, og spotte når dere blir slått av redsel, 27 når redsel kommer som et uvær og ulykke som en storm, når nød og trengsel kommer over dere. 28 Da skal de rope, men jeg svarer ikke, de skal lete, men ikke finne meg. 29 For de hatet kunnskap, de valgte ikke å frykte Herren, 30 de ville ikke ha mitt råd, viste ingen respekt da jeg talte til rette. 31 Derfor skal de smake frukten av sin ferd, bli mette av sine egne planer. 32 Den uvitende vender seg bort og mister livet, dåren er sorgløs og går til grunne. 33 Men den som hører på meg, bor trygt, i ro uten redsel for noe ondt.

Jesus sa noe veldig likt:

Mk 8:34–38 Så kalte [Jesus] til seg både folket og disiplene sine og sa til dem: «Om noen vil følge etter meg, må han fornekte seg selv og ta sitt kors opp og følge meg. 35 For den som vil berge sitt liv, skal miste det. Men den som mister sitt liv for min skyld og for evangeliets skyld, skal berge det. 36 Hva gagner det et menneske om det vinner hele verden, men taper sin sjel? 37 Og hva kan et menneske gi som vederlag for sin sjel? 38 For den som skammer seg over meg og mine ord i denne utro og syndige slekt, skal også Menneskesønnen skamme seg over når han kommer i sin Fars herlighet sammen med de hellige engler.»

Jesus er Guds visdom. Og han sier at det klokeste vi kan gjør – faktisk den eneste klok avgjørelse vi kan ta – er å ofre alt for å følge han. Vi miste vårt liv. Det er at vi gir opp vårt liv – vi gir det til han. Og til gjengjeld får vi hans liv, evig liv, liv som kan ikke tapes. Han er ikke noe dåre som gir det han kan ikke beholde (vårt liv) for noe som kan ikke tapes (evig liv fra Jesus).

Jesus kan endre på ting! Jeg lover deg: hvis du kommer regelmessig i denne menigheten i 6 måneder, på gudstjeneste og bibelgruppe – vil du bli et annet menneske. Jeg har sett det om igjen og om igjen. Jeg ser en helt annen framtid! Ikke pga meg – men pga av Guds Ord. Som vi leste forrige uke så gir Bibelen oss forstand – evnen til å tenke riktig. Og den gjør det fordi den ikke bare er en bok. Den er Guds Levende Ord. Den Hellige Ånd står bak – det er Han som taler når du leser Bibelen. OG Hans ord er kraftig!

Søk visdom! Og hans navn er Jesus.

I dag har vi lært at vi bør søke visdom og høre på ham, og ikke følge etter syndere, men omringe oss med kloke folk som ikke er redde for å irettesette oss og føre oss på rette stier.

Hvordan gjør vi det? La meg gjenta: Les Bibelen. Kom på møte. Les Bibelen. Be. Kutt ut noen «venner» - de som du vet klarer å dra deg med - si det her fungerer ikke lenger og jeg kan ikke være med deg lenger. Inviter heller noen her hjem til deg og bli kjent med hverandre.

Og jo mer vi leser Guds Ord, Bibelen, jo mer vi kjemper med det, jo mer vi tenker over det, mediterer på det – kristen meditasjon er når vi fyller vårt sinn med Guds ord, ikke når vi tømmer sinnet og sier «ooom». Vi fyller vårt sinn med Hans Ord og blir vise. Vi vil merke at måten vi lever på faktisk fungerer. At relasjonene våre blir bedre. At våre finansielle problemer blir mindre eller forsvinner. At vi har fred inne i oss. At vi blir fulle av glede. Fordi vi er skapt av Gud til å leve i samsvar med hans ord. Hvis jeg ikke var en kristen ville jeg fortsatt stort sett levd som en kristen. Hvorfor? Fordi det fungerer! Å leve etter Guds prinsipper skaper trygghet og fred og glede. Det er derfor så mange nordmenn stort sett lever som kristne. Fordi det fungerer!

La oss vende om fra dårskap, og vende oss til lyset. I Kristus er det håp å finne, og et nytt liv. Ta imot.

TA IMOT JESUS. (bønn på skjermen)
FORBØNN under nattverd.
SYNDSBEKJENNELSE – privat (bønn på skjermen)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar