v1 I begynnelsen var Ordet. Ordet var hos Gud, og Ordet var Gud.
Tenk på de som først hørte disse ordene, enten direkte fra Johannes sitt munn, eller fra hans penn. For her kommer han fram til å tale til oss: Johannes, en av Jesu nærmeste disipler, leder i urkirken, og øyenvitner til alt som skjedde. Tenk hvor spennende når du ser han stige fram, gråhåret, gammelt, men med øyner som brenne med liv. Hva sier Ånden til oss gjennom hans apostel? 1 I begynnelsen var Ordet. Ordet var hos Gud, og Ordet var Gud.
Og så er vi i gang. La oss følge denne mysterium. Hvem er dette Ordet?
For når man hører en jødisk predikant sier «I begynnelsen» hva forventer man?
Jo 1 Mosebok 1:1 «I begynnelse skapte Gud himmelen og jorden». I begynnelsen var… Gud.
Men Johannes sier «I begynnelsen var… Ordet.»
Ok. Men vi vet at Gud sa og slik ble det. Han skapte med Hans Ord. Kanskje det er det Johannes mener? Gud var der med hans ord. Litt poetisk måte å si «Gud på».
Å nei for da sier han «Ordet var hos Gud». Da er han ikke Gud « og Ordet var Gud» Hæ?
Hva betyr det at han var både hos Gud og var Gud? Er det da to guder? La oss lytte litt til.
2 Han var i begynnelsen hos Gud. 3 Alt er blitt til ved ham, uten ham er ikke noe blitt til. Det som ble til 4 i ham, var liv, og livet var menneskenes lys. 5 Lyset skinner i mørket, og mørket har ikke overvunnet det.
2 Han var i begynnelsen hos Gud. «Han» Derfor er det en person. Ikke en kraft eller en personlighetstrekk – men en person Johannes snakke om. Vi har en person, som er hos Gud og er Gud. Både det samme som Gud og også ikke det samme.
3 Alt er blitt til ved ham, uten ham er ikke noe blitt til. Han da er Skaperen. Og han er ikke skapt. uten ham er ikke noe blitt til.
Liten pause. Derfor kan han ikke være for eksempel, visdom slik kulter som Jehovas vitner og andre sier. I Ordspråkene 8:22 leser vi om visdom HERREN bar meg fram som sitt første verk, før hans gjerninger i fjerne tider. 23 Fra eldgammel tid ble jeg formet, i begynnelsen, før jorden ble til. Visdom ble skapt. Hun var Guds første verk. Men Ordet. Ordet er ikke skapt og alt ble skapt gjennom ham. Jehovas Vitner tar feil fordi de vil ikke høre på Guds ord. De setter seg over Gud. Visdom er skapt. Ordet er skaperen. Visdom hjelper Gud som byggmester. Ordet er selve skaperen og kraften. Visdom blir ikke kalt Gud, men Ordet var Gud.
Det som ble til 4 i ham, var liv, og livet var menneskenes lys. 5 Lyset skinner i mørket, og mørket har ikke overvunnet det.
Ordet er livets kilde og er lys i «mørket».
Hva er mørket? Vi vet ikke helt ennå, men hvis vi skulle gjette så hva ville du har sagt? Noen forsøk?
Slå på nyheter. Ondskap. Elendighet. Egoisme. Synd. Et sted hvor det finnes ikke liv, ikke lys.
Det er det som skjedde opp i himmelen før tiden og alt ble til. Der var «Ordet». Ordet var hos Gud og ordet var Gud. Hans natur, hans grunnstoff er Gud. Han er Gud. Men er også hos Gud. Da har vi to som er begge kalt Gud. Og i Ham er liv og lys.
1. Ordet, som er Gud og samtidig hos Gud, er vårt liv.
Hvem da er dette Ordet? Og Johannes tar oss fra himmelen og ned til jorden, og nåtiden (hans nåtid – for oss, 2000 år siden).
6 Et menneske sto fram, utsendt av Gud. Navnet hans var Johannes. Det vi snart finne ut at dette er Døperen Johannes, en profet, som kalte det jødiske folket til omvendelse.
(Det er ikke Johannes som skrev boka. Faktisk blir han ikke nevnt ved navn, men kalt for «disippelen som Jesus hadde kjær» i boken).
Hvorfor ble Johannes sendt av Gud? 7 Han kom for å vitne. Han skulle vitne om lyset, så alle skulle komme til tro ved ham.
Ok. Nå har vi en profet som skal fortelle oss om lyset som vi vet allerede er han som er kalt Ordet. Og dette Ordet som er Lyset er han som bringer liv. Og hvordan få vi liv? V7 ved tro. Han skulle vitne om lyset, så alle skulle komme til tro ved ham.
8 Selv var han [Johannes] ikke lyset, men han skulle vitne om lyset. Han pekte på, han var veiviseren, ikke veien selv. Derfor vet vi at den som Johannes vitne om, Han er lyset, Han er Ordet, Han er Gud!
Da må han da ble synlig på en måte? Hvordan da blir Gud, ordet, lyset, synlig?
9 Det sanne lys, som lyser for hvert menneske, kom nå til verden. Gud er her! Gud er landet.
10 Han var i verden, og verden er blitt til ved ham, men verden kjente ham ikke. Gud lander, og ingen kjenner han igjen!
11 Han kom til sitt eget, og hans egne tok ikke imot ham. Gud kom til hans eget, det vil si, jøder, Gud eget folk – men de tok ikke imot ham.
Derfor forvente vi at dette «Ordet» blir synlig på en eller annen måte, men skjult for de fleste. Han blir utpekt av Døperen Johannes, han skal vise seg til de jøder, men de fleste skal avvise ham.
12 Men alle som tok imot ham, dem ga han rett til å bli Guds barn, de som tror på hans navn. 13 De er ikke født av kjøtt og blod, ikke av menneskers vilje og ikke av manns vilje, men av Gud.
Og Ordet kommer for å gi oss liv. Evig liv. Og dette kommer ved tro, og v13 som en gave fra Gud. Derfor de som ta imot ham ta imot på grunn av Guds vilje.
Ordet kommer. Ordet blir synlig. Ordet blir avvist av hans egen. Men alle som tar imot få nytt liv, født på ny. Hvordan skjer dette?
14 Og Ordet ble menneske og tok bolig iblant oss
Oi! Mind=blown. Her er noe stort. Ordet ble menneske. Ordet som var i begynnelsen. Han som var hos Gud og er Gud – han ble menneske? Et menneske av kjøtt og blod. Han som er dele Guds natur nå dele vårt natur. Vårt grunnstoff. Ordet ble menneske og tok bolig iblant oss = han er både Gud og menneske. Sann Gud og sann menneske. Hvem er dette?
Og Johannes – å jeg kan nesten se han foran oss, gråhåret, gammel, men med en klar og tydelig stemme, og preget av dype følelse, ta tak i prekestolen og lene framover og med lys i øynene og tårer sier han v14 og vi så hans herlighet, en herlighet som den enbårne Sønn har fra sin Far, full av nåde og sannhet.
Johannes så ham. Han så Sønnen. Han så Ordet. Han så 15 Johannes [Døperen] vitner om ham og roper ut: «Det var om ham jeg sa: Han som kommer etter meg, er kommet før meg, for han var til før meg.» 16 Av hans fylde har vi alle fått, nåde over nåde. 17 For loven ble gitt ved Moses, nåden og sannheten kom ved Jesus Kristus. 18 Ingen har noen gang sett Gud, men den enbårne, som er Gud, og som er i Fars favn, han har vist oss hvem han er.
For i v29 så leser vi Jn 1:29 Dagen etter ser han [Johannes] Jesus komme gående mot seg, og han sier: «Se, Guds lam, som bærer bort verdens synd! … Jeg har sett det, og jeg har vitnet: Han er Guds Sønn.»
Hvem er Ordet? Jesus er Ordet. Utpekt av profeten Døperen Johannes. Og det er Jesus Johannes forteller oss om. Han så Jesus! Ordet som ble menneske. Det er Jesus vi snakker om. Jesus som er Kristus. Jesus som er Sønnen, Guds sønn, som kom til verden, som kom til mørket, for å bringe lys, bringe liv. Han som kom full av nåde og sannhet.
1. Ordet, som er Gud og samtidig hos Gud, er vårt liv.
2. Jesus er Ordet, sann Gud som ble sann menneske, for å gi oss liv ved tro, av nåde.
Og Johannes var øyenvitne. Og han vil nå fortelle oss det han opplevde som fikk han til å tro at Jesus var Kristus, Guds sønn, som kunne gi evig liv med nåde.
18 Ingen har noen gang sett Gud, men den enbårne, som er Gud, og som er i Fars favn, han har vist oss hvem han er.
Johannes mener også at Jesus er Gud. Og at i ham finnes det liv. Evig liv. Og resten av boken er hans bevis på det. Hvorfor han selv tror det, og hvorfor vi også kan tro.
Jn 20:30 Jesus gjorde også mange andre tegn for øynene på disiplene, tegn som det ikke er skrevet om i denne boken. 31 Men disse er skrevet ned for at dere skal tro at Jesus er Messias, Guds Sønn, og for at dere ved troen skal ha liv i hans navn.
Jn 21:24 Det er denne disippelen som vitner om alt dette og som har skrevet dette, og vi vet at hans vitneutsagn er sant.
Johannes velger da ut 7 tegn. 7 tegn som overbeviste ham om hvem Jesus var: det levende Ordet. Sønnen som viste oss Faderen. Verdens Lys. Han som kunne gi oss rett til å bli Guds barn.
De 7 tegn Johannes velger ut er:
· vann til vin
· helbrede offiserens sønn i en annen by med bare et ord
· mate de 5000
· gi syn til en blind mann
· reise Lazarus fra døden
· han dør selv på korset – Jesus «river ned templet»
· han står opp igjen – «for å reise det opp igjen på tre dager».
Og disse tegn hjelpe oss å forstå at Jesus er Kristus – det vil si den lovende redningsmann som det Gamle Testament så fram til. Kristus er ikke etternavn men en tittel. Kristus eller Messias (samme ord Kristus er Gresk, Messias Hebraisk). Disse tegn viser at Jesus er Kristus/Messias og at han er Guds Sønn. Han gjør ting bare Gud kan gjøre. Og derfor kan vi tro på ham og vite at vi få liv i hans navn.
Spennende! Bruk litt tid nå denne uke til å lese gjennom Johannes evangeliet. Når dere leser, husk at Johannes skriver ikke som Paulus eller Matteus, Markus eller Lukas. Han skriver ikke rett fram men mer tematisk, mer artistisk. Han vil tegne et bilde av Jesus, hvem han er, hva han gjorde, ikke gjengi hans rute. Det er altså ikke nødvendigvis kronologisk!
Den beste måten jeg kan beskriver det på er en spiral. Han ta opp mange tema samtidig g så gjengir dem med litt mer detaljer, og så ta en runde igjen og hver gang få vi et litt mer fyldig bilde av Jesus.
Men hvor langet har vi kommet i dag? Hva slags bilde har vi fått av Jesus så langt da? Ganske så stort egentlig! Litt dyp teologi i dag faktisk!
1. Ordet, som er Gud og samtidig hos Gud, er vårt liv.
V1 [Jesus] var i begynnelsen, [Jesus] var hos Gud, og [Jesus] var Gud.
2 [Jesus] var i begynnelsen hos Gud. 3 Alt er blitt til ved ham, uten ham er ikke noe blitt til. Det som ble til 4 i ham, var liv, og livet var menneskenes lys.
14 Og Ordet ble menneske og tok bolig iblant oss, og vi så hans herlighet, en herlighet som den enbårne Sønn har fra sin Far, full av nåde og sannhet.
Jesus er Gud, men han er ikke Faderen, han er Sønnen. Vi ser her hvor vi begynne å forstå Treenigheten. Han er Gud men er også hos Gud. Samme, men separat. Sønnen er ikke bare en utgave av Faderen. Han er sann Gud, men er ikke Faderen. Og Faderen er ikke Sønnen. Jesus var hos Gud (Faderen), og var Gud (Faderen, Sønnen og den Hellige Ånd – han finner vi ut av litt senere).
3 personer. En Gud. Gud, vår Gud, er en. En kompleks enhet: Faderen. Sønnen. Ånden. Men ikke tre Guder. Sønnen var hos Gud og var Gud. Og v18 Ingen har noen gang sett Gud, men den enbårne, som er Gud, og som er i Fars favn, han har vist oss hvem han er.
Hvis vi har sett Jesus, så har vi sett Faderen. Han er den synlig del av Gud. En Gud. Tre personer.
Og derfor i Jesus er det lys og liv – fordi han er Gud, skaperen, kilden til liv og lys. Så derfor kan vi har tro at når vi kommer og ta imot Jesus, når vi tror, stole på ham, satse alt, så blir vi ikke skuffet.
Jesus, «Ordet», som er Gud og samtidig hos Gud, er vårt liv.
2. Jesus er Ordet, sann Gud som ble sann menneske, for å gi oss liv ved tro, av nåde.
Dyp teologi del 2 14 Og Ordet ble menneske og tok bolig iblant oss, og vi så hans herlighet, en herlighet som den enbårne Sønn har fra sin Far, full av nåde og sannhet.
I Gamle Testamentet så bodde Gud hos hans folk. Han hadde sitt telt sammen med deres telt. Og det oversatt «tok bolig iblant oss» er bokstavelig «han teltet iblant oss». Jesus bodde sammen med oss. Men denne gang ikke i et telt, men som et menneske. Han ble en av oss. Sann Gud. Sann menneske. Dette er det som kalles det hypostatisk union, og hvis du vil vite mer finne en av våre 10 eller 11-åring gutter og de kan forklare det!
Jesus er samtidig Gud og menneske. Han har sveise sammen begge natur. Merk godt når du leser at Jesus er ikke Gud men en menneskedrakt på. Han er ikke ikledd en kropp, men under er Gud. Han er en av oss. Han blir sliten, han blir sulten, han må sove og spise, og gå på do. Han har begrenset kunnskap og også begrenset makt – han er avhengig av den Hellige Ånd.
Men samtidig er han Gud. Han er perfekt. Han synder ikke. Han gjør alt riktig. Han forstå hvem han er – at han er verdens frelser. «Jeg er livets brød», sier han. «Jeg er verdens lys». «Jeg er veien, sannheten og livet». Og «før Abraham, jeg er». Han vet at han er ikke bare et menneske. Han refse de religiøse. Han snakke til onde ånder og de frykter ham. Han tilgir synder. Han helbrede og reise folk fra døden ikke i noen andres navn, men bare ved å si det. Jeg sier. Han vet hvem han er. Ikke noe profet. Ikke noe prest. Men Gud selv, med autoritet og herlighet.
Sann menneske. Sann Gud. I en og samme person. Jesus.
Og fordi, og bare fordi, han er både Gud og menneske, kan han ta vårt plass på korset. Han dør for oss og hans død er gyldig fordi han er Gud. Han kan gi oss rett til å bli Guds barn fordi han er Guds sønn. Han bytte plass med oss. Han ta på seg våre synder, og dør - er adskilt fra Gud (Faderen) – slik at vi få hans liv, og hans plass som Guds sønn.
12 Men alle som tok imot ham, dem ga han rett til å bli Guds barn, de som tror på hans navn. 13 De er ikke født av kjøtt og blod, ikke av menneskers vilje og ikke av manns vilje, men av Gud.
Og merk godt at dette er en gave, ikke noe vi kan få til. Akkurat som du ikke kunne få til din egen fødsel! Det var dine foreldre som gjorde det. Når du ble født hadde du ingenting med det å gjøre!
Likeså med det å ble født på ny. Du er ikke født av kjøtt og blod, ikke av menneskers vilje og ikke av manns vilje, men av Gud.
Hvordan blir vi frelst? Av nåde.
Hva må vi gjøre? Tro.
Og la Han forandre oss fra innsiden og ut. Akkurat som en baby vokser, så vokser vi over tid. Et nytt liv i oss.
Hvorfor «Ordet»? Fordi Jesus er Guds budskap til verden. Han viser oss Faderen. Han er et beste og siste ordet om Gud. Hvis du lurer på hvem Gud er og hvordan han se da på Jesus.
Men han er også budskapet om frelsen. Han kom for å gi oss liv. Og det komme ved å tro på ham. Derfor er han Ordet, vårt «Ord» som vi går ut med. For alle kan ta imot. 12 Men alle som tok imot ham, dem ga han rett til å bli Guds barn, de som tror på hans navn.
Vi ha dette Ordet, som er Kristus Jesus. En kraftig Ord fordi det er ikke vår kraft, ikke av kjøtt og blod, ikke av vår vilje, men Gud kraft, Guds vilje.
La oss da ta tak i Jesus og holde fast.
Og la oss da dele Ham med andre.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar